donderdag 25 april 2013

Grauwe vloerkleden

Ik heb twee van die regenboogvloerkleden van Ikea in mijn huiskamer liggen.
Ze geven de kamer kleur en maken dat opeens alle kleuren te combineren zijn.
Althans, ze gaven de kamer een tijdje kleur, maar werden al snel steeds grauwer en vlekkeriger.
Wat wil je ook, twee katten die bij mooi weer de hele dag van binnen naar buiten en weer terug rennen, en een huisvrouw die stevast vergeet de voeten te vegen.

Er zijn al heel wat spuitbussen met tapijtreiniger overheen gegaan, daarmee werd het wel iets minder grauw en de vlekken iets minder opvallend, maar echt schoon werd het niet.

Vandaag deed ik het eens op een andere manier.
Voor het schoonmaken van de keuken en zo gebruik ik al jaren een plantenspuit met water met daarin een paar druppels StMarcExpress ontvetter.
Eigenlijk bestemd om geverfde elementen te ontvetten voor je ze gaat schilderen.
Maar ook prima voor het schoon maken van sanitair en zoals ik eens ontdekte toen één van mijn katten had lopen kotsen, voor het verwijderen van vlekken op de kussens van mijn bank.

Vanmiddag ging ik dus de twee vloerkleden met de plantenspuit en een oud T-shirt te lijf.
En m'n vloerkleden zijn mooier dan ik ze in jaren gezien heb.
De kleuren weer helder, en zelfs oude vlekken kreeg ik er met gemak uit.

Ook merkte ik dat stofzuigen dus absoluut geen effect heeft op kattenharen.
Zelfs niet met zo'n speciale cats&dogs zuigmond en dat de grauwsluier deels veroorzaakt werd door een flinke hoeveelheid haar dat zich als een sluier in die wollen kleden genesteld had.
Deze kwamen door het poetsen met het natte T-shirt gelijk mee los.


2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig kleed zeg! Schitterend die kleurtjes. Nadeel zou voor mij alleen zijn dat het niet in de wasmachine kan, en dat is bij ons helaas wel nodig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja daar is ie te groot en te zwaar voor.
    zou ik ook wel makkelijk vinden.

    Leuke van dit kleed is dat de rest van je accesoires opeens ook heel kleurrijk kan.
    Toen ik hier net woonde had ik ze een poosje niet liggen en toen paste de accesoires opeens helemaal niet meer bij elkaar. (denk aan roze bloempot en rode stoel, dat soort combinaties)
    Dat was een rare gewaarwording.

    BeantwoordenVerwijderen