donderdag 8 augustus 2013

archiefperikelen

Mijn vader, die accountant was, zei altijd dat je het ene 5 en het andere 10 jaar moest bewaren.
Wat ik nou precies wel en niet en hoe lang moest bewaren ben ik allang vergeten.
Met als gevolg dat ik een kast vol dossiermappen met allemogelijke post van instanties en dergelijke bleef bewaren.

Afgelopen maandag kreeg ik hulp van iemand die er meer verstand van heeft dan ik.
En 95% van wat ik al 2 verhuizingen heb meegesleept bleek allang verjaard.
In het huidige computertijdperk (wat mijn vader niet meer heeft meegemaakt) hoef je  bv geen bankafschriften meer te bewaren.
Die bewaard de bank digitaal voor je.
(Ik vond er nog uit 1984)
Ook belastinggegevens kun je tot 5 jaar terug opvragen bij de belastingdienst.
En de meeste andere dingen mag je na 2 jaar al weggooien.

Ik heb gisteren en vandaag vele kilos papier door de papiervernietiger gehaald.
Er stonden immers zaken in die verder niemand aan gaat.
Zo'n papiervernietiger voor thuis kost tegenwoordig niet veel meer.
Maar is natuurlijk niet echt geschikt voor zulke grote hoeveelheden.
Gelukkig zit er beveiliging in waardoor ie af slaat als ie te warm wordt of vastloopt.
In de praktijk kun je er 3 minuten mee versnipperen.
en dan moet ie 20 minuten afkoelen.
Ik ben dus zo'n 1,5 dag bezig geweest om mijn "geheimen" voorgoed geheim te laten blijven.

Vandaag komt gelukkig toevallig de papierman.
Er staan vier volle dozen snippers op de stoep klaar.
En één plankje is nu genoeg voor m'n hele archief.

2 opmerkingen: