woensdag 21 december 2016

Patat met snackjes


Met zo'n nieuw apparaat begin je natuurlijk eenvoudig.
Dus vandaag was het tijd voor patat met minisnacks van de Lidl.


Weer volgde ik de aanwijzingen van Pinterest.
10 min. op 200°, ingevet en halfverwege keren voor de snackjes.
15 min. op 200°, ingevet en halverwege de patat schudden.


De snackjes heb ik na 5 min. gekeerd en weer ingevet.
Maar ik vergat de tijd en de andere kant kreeg dus 10 min.
En dat bleek niet eens zo'n gek idee.
De kipdingetjes waren perfect.
De fricandelletjes en bitterballen blijven bleek, maar smaken prima.
De nassiballetjes waren wel een beetje gebarsten.


De patat onderin was echter na 15 min. nog lang niet gaar.
Dus zette ik het mandje nog 5 min. bovenin.
Toen waren ze wel gaar en hier en daar een beetje bruin, maar ze mogen van mij de volgende keer nog wat langer.
Ik kon ze ook niet halfverwege opschudden omdat de snackjes er nog boven zaten.
En hete mandjes en rekjes eruithalen en verwisselen gaat wat lastig in mijn kleine keukentje.
Want waar laat je die gloeiend hete dingen zo gauw?


Conclusie: het smaakt uitstekend, misschien zelfs wel lekkerder dan uit de vetpan.
Maar ik zou voor de snackjes een kwartier nemen en voor de patat meer dan 20 min.

-------------------------------

Aanvulling:

Snackjes onderin is geen goed idee, ze ontdooien, maar bruinen niet.
Het wordt slappe hap.

Het sprayen is onhandig.
Er worden wel kant en klare oliespraybussen verkocht, maar die zijn erg duur.
Het beste resultaat krijg ik met een siliconen kwastje.
Dan worden zelfs de bitterballen enigszins bruin.


Beste resultaat tot nu toe:
Invetten
15 min. 200° aan de ene kant.
Patat opschudden.
Snackjes keren en invetten.
10 min. 200°
Snackjes verwijderen
Patat nog 5 min. op het bovenste rekje.

----------
Aanvulling 2
Patat alleen, op het bovenste rekje is in 15 min. klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten